Spring naar inhoud

Wandelen door het rijk der duizend eilanden

Onverhard pad (deels) Verboden voor honden

Beoordeel deze route

Blauwe route vanaf startpunt Broek op Langedijk (8.33 km)

Kijk voor meer wandelverhalen op Westphil Wandelt.

Uitje en Ommetje

Voordat we het ommetje gaan wandelen brengen we een bezoek aan het Museum Broekerveiling. Je vind dit museum voorbij het wandelstartpunt Broek op Langedijk ter hoogte van keuzepunt 85.
Het gebouw ziet er prachtig en goed onderhouden uit. Op het terrein is een kinderboerderij en er worden demonstraties gehouden van diverse ambachten. Je kunt het terrein op eigen houtje verkennen of met een audiotour.

- We nemen een kijkje in het legen veilingggebouw. -

Daarnaast vaar je door het Rijk der Duizend Eilanden en vertelt de schipper hoe de tuinders vroeger op de akkers werkten en nog veel meer. Wist je bijvoorbeeld dat de eerste Smith fabriek (nu Lays) in Broek op Langedijk staat?

In het veilinggebouw wordt een demonstratie veiling gehouden, waarbij je alles te weten komt over hoe men vroeger veilde. Wij vertrekken voor de veiling begint, want na de boottocht is het alweer middag en met al dat fotograferen duurt een wandeling bij ons altijd erg lang.

Het museum is geopend van dinsdag t/m zondag tussen 10:00 en 17:00 uur.

- Deze haan wilde wel even poseren. -

Een waterrijk gebied

Vanaf het museum is het niet ver meer naar keuzepunt 85. Je kunt daar rechtdoor en rechtsaf. Wij kiezen voor rechtdoor. Al snel komen we langs water en huizen. Vroeger waren hier nog veel meer eilandjes omringd door water. Nu is een groot deel van de eilandjes verdwenen door ruilverkaveling en er zijn ook eilandjes waar niets meer op verbouwd wordt en waar mensen wonen.

-Wij beginnen de wandeling bij het museum. -

We komen een vrouw tegen met een hondje, die het wel grappig vindt dat wij overal foto’s van maken. We raken aan de praat en ik vertel haar dat we het ommetje van de maand september lopen voor Wandelnetwerk Noord-Holland. Waarop de vrouw zegt dat ze wel op zoek is naar nieuwe wandelingen. Zelfs op straat zijn we wandel-influencers en lopende reclamemakers voor Wandelnetwerk Noord-Holland.

- Wat een mooi plekje. -

Verderop komen we een SUP-klasje tegen. Natuurlijk maken we foto’s van de vrouwen op de kleurrijke boards. Eén van de vrouwen roept: “We komen in het Langedijkerdagblad”, maar nee ze komen in het verslag over het ommetje van de maand.

- SUP-les. -

- Mooie plek om te wonen. -

Iedereen heeft zo'n schuit

Het barst hier van de futen, we blijven wijzen en “Kijk een fuut roepen”. Wat een leuk gebied.
Voor de boten van de tuinders van weleer hadden we niet naar het museum gehoeven. We zien er veel varen en langs de kant van de sloot liggen. Het lijkt wel of iedereen hier zo’n boot bezit.image

-Het groene bootje is een fraai opgeknapt exemplaar. -

Bij keuzepunt 89 slaan we rechtsaf “De Koog” in. Zonder het te merken zijn we in Zuid Scharwoude beland. We wandelen bijna verkeerd ondanks dat het goed aangegeven staat. Je moet niet rechtdoor langs de kerk lopen, maar linksaf het park in. Er staan bordjes Koolpad, dit pad volgen we een stukje.

Verderop lopen we langs de begraafplaats van Zuid-Scharwoude en een mooie vijver vol met ruziënde meerkoeten. Ook zien we aalscholvers in een boom.

Duitse plant

- De paardenbijter. -

We volgen de pijlen door een soort park en zien een prachtige paardenbijter op een struik zitten. Hij rust even uit en daarom kan Adriaan een mooie foto van de gracieuze libel maken. De blauwe pijlen wijzen ons verder de weg. We wandelen langs appelbomen, struiken met springbalsemien en een leuk bruggetjeimage

- De appelboom. -

Wij noemen de springbalsemien altijd de Duitse plant, omdat we deze daar ooit voor het eerst zagen. Het is een invasieve exoot en komt oorspronkelijk niet uit Duitsland, maar uit Tibet en India. De plant kan als snel groeiende eenjarige ander planten onderdrukken en sterft in de herfst volledig af, kale erosiegevoelige plekken achterlatend. De bijen en de hommels zijn er echter dol op..

- Het bruggetje. -

De Oosterdijk

Als we verder lopen komen we uit op een grasdijk met schapen. Het hek zit dicht, maar gelukkig is er een overstapje aanwezig. Zoals gewoonlijk proberen we de schapen te aaien, maar natuurlijk willen ze dat niet. Gelukkig willen ze wel op de foto.

- De schapen zijn heel nieuwsgierig. -

Rechts van ons zien we eilandjes met water en links een kanaal met daarachter een weg. Die weg is een beetje jammer, maar voor de rest is het er prachtig.

We wandelen een heel stuk rechtdoor en af en toe nemen we plaats op een bankje om van de omgeving te genieten en even uit te rusten; dit is best een flink ommetje.

- Een fantastisch gebied om te wandelen, maar natuurlijk ook om te varen. -

Molen D/Oosterdel

Als we doorlopen, komen we uit bij een molen. Je kunt daar niet rechtdoor lopen, het wandelpad gaat verder langs het water over een vlonderpad. Een fijne oplossing voor de wandelaar die geen wieken tegen zijn hoofd aan wil krijgen en het zorgt voor privacy voor de bewoners van de molen.

- Ondanks dat het waaide, draaien de wieken die dag niet-

Molen D is één van de poldermolens van de polder Geestmerambacht die samen met 10 andere molens afdeling D van de polder bemaalde op de Raaksmaatsboezem.
Na een restauratie in 1974/5 draait en maalt de molen weer regelmatig.

Het Oosterdelgebied

- Een heel fijn uitzicht -

Niet ver na wandelkeuzepunt 87 kom je in het unieke Oosterdelgebied. Het is ongeveer 80 hectare groot en bestaat uit ruim 200 eilanden. Het is het laatst overgebleven deel van het Rijk der Duizend Eilanden. Dat telde oorspronkelijk meer dan 15.000 eilanden. Dit is het stuk waar we vanochtend gevaren hebben vanuit het museum.
We volgen nog steeds het kanaal Alkmaar Kolhorn en genieten van de doorkijkjes over het water. De bewoonde wereld is niet ver, want die zien we links van ons. Rechts is alleen maar natuur.

De dorpsstraat

Als we bijna bij de plek zijn waar het kanaal een bocht naar links maakt zijn er ook weer huizen aan onze kant van het kanaal.

- Huizen aan onze kant van het kanaal. -

We passeren de schutsluis. Vroeger, toen er nog geen sluis was, moesten de boten hier over de dijk getild worden. Vroeger was dus niet alles beter.

- Eén van de mooie huizen in de Dorpsstraat. -

We komen uit op het Havenplein waar je ook de wandeling kan starten. Wij moeten nog verder en wandelen rechtsaf de Dorpsstraat in. Hier staan enkele prachtige huizen en een mooie kerk. We komen ook nog langs een stalletje met biologische groenten van Zorgtuinderij Oosterheem; een woon- en werkvoorziening voor mensen met een verstandelijke beperking.

- Bij dit stalletje kun je verse biologische groenten kopen. -

Aan het einde van de wandeling komen we weer uit bij het museum. Inmiddels is het een stuk drukker geworden met varende mensen. Ook het veilinggebouw zit vol.
Voordat we het weten zijn we weer terug bij het parkeerterrein. Het is de hoogste tijd om naar huis te gaan

Extra info

- Nog eentje van het prachtige Museum Broekerveiling. -

Afstand: 8,33 km

Link naar de route

Wij parkeerden op het parkeerterrein bij Museum Broekerveiling: Ter hoogte van Voorburggracht 22, 1721 HH Broek op Langedijk en brachten eerst een bezoek aan het museum. Vanaf daar wandelden we naar rechts over de Voorburggracht rechtsaf de museumweg in. Bij de kruising met de Dorpsstraat kwamen we uit bij knooppunt 85, van daaruit volgden wij de blauwe pijlen naar de volgende wandelkeuzepunten: 86, 89, 88, 87, 80 en terug door de Dorpsstraat naar het parkeerterrein. Je kunt de wandeling ook beginnen bij Wandelstartpunt Broek op Langedijk dan begin je bij knooppunt 80.

Meer wandelen in Noord-Holland:

www.wandelnetwerknoordholland.nl

• QR codeOm deze route in de app te zetten: scan vanuit de app de QR code of voer het routenummer 180136 in.
  • 8.33 km
  • Gesloten routeGesloten route
  • Binnenkort gesloten routeBinnenkort gesloten route
  • MeldingenMeldingen
  • KeuzepuntKeuzepunt
  • Startpunt met informatiebordStartpunt
  • EenrichtingstrajectEenrichtingstraject
Startpunt Broek op Langedijk

Naar

Toon aanrijroute
Scroll onderstaande tabel horizontaal om meer te zien