Spring naar inhoud

Onverhard pad (deels)

Beoordeel deze route

Vestinggrachtroute (blauw) met uitstapje door de Noordpolder

Kijk voor meer wandelverhalen op Westphil Wandelt.

Langs de vestinggracht

Wij zijn dol op kastelen en daarom rijden we dit keer voor het ommetje naar Muiden met zijn prachtige Muiderslot. Maar Muiden is meer dan het Muiderslot alleen en dat gaan we tijdens deze wandeling ontdekken.

Aangekomen op het parkeerterrein bij Startpunt Muiden hebben we de pijlen al snel gevonden en lopen we naar beneden om langs de vestinggracht te wandelen. Aan onze rechterhand zien we huizen, links een gracht met knotwilgen en aan de overkant Bastion IX.

-Een mooi wandelpad langs de vestinggracht.-

We zien ook de Grote of Sint Nicolaaskerk aan de overkant van het water. Deze Romaanse kerk met een toren van 28 meter is gebouwd in de 12e eeuw. In 1425 werd de kerk gemoderniseerd, maar de oude toren bleef behouden. Die toren kwam goed van pas.

Vanaf de toren kon men de scheepvaart in de gaten houden en voor schippers was de toren een baken om de juiste weg te vinden.

-Leuk vogelhuisje langs het wandelpad.-

Muizenfort

Muiden behoorde tot de Stelling van Amsterdam en ligt aan de monding van de Vecht. Ooit een belangrijke handelsweg en later ook een strategisch belangrijke, militaire plaats om de rijkdommen van Amsterdam te beschermen.

We komen uit bij de Zuidpolderweg, waar we langs het Muizenfort lopen. Hier is tegenwoordig het Bezoekerscentrum Vesting Muiden gevestigd. Entree is gratis. Het bezoekerscentrum is van maandag t/m vrijdag geopend van 10.00 – 17.00 uur en op zaterdag van 10.00 – 16.00 uur. Wij hebben pech, want het is zondag.

Er vliegen twee grote witte vogels over, het zijn lepelaars. Altijd leuk om te zien!

-Het Muizenfort is genoemd naar de muisgrijze uniformen van de soldaten.-

Langs de dijk van Muiden naar Muiderberg

Bij wandelkeuzepunt 17 kun je de blauwe Vestinggrachtroute blijven volgen (totaal 3 kilometer) of net als wij de route verlengen met een uitstapje door de Noorderpolder. Voor deze verlenging volgen wij vanaf keuzepunt 17 de groene pijlen over de brug linksaf een grasdijk op. Er staat een hek met een opstapje waar je overheen moet klimmen. Op de dijk staan koeien en daarom zijn honden op dit pad verboden.

-In de verte zien we het Muiderslot al.-

We genieten volop van het uitzicht. We zien ganzen, hazen, koeien en het Muiderslot. Als we dichtbij het Muiderslot zijn besluit Adriaan zijn drone te laten vliegen; dat is hier toegestaan. Wat is Muiden mooi van boven!

-Op de dronefoto is het Muiderslot en de haven goed te zien.-

Koeien op het wandelpad

Als de drone weer opgeborgen is vervolgen we onze weg. Er staan een paar koeien op het wandelpad en ze vinden ons reuze interessant. Wij hun ook, alleen liever wel van een afstand. De koeien zijn wel wat gewend, want de dames waren niet de enige met loslopende honden, maar toch wandelen we met een grote boog om de koeien heen.

-Natuurlijk staan de koeien op het wandelpad. Wij gaan er met een grote boog omheen (deze foto is met een telelens genomen).-

Vanuit het water horen we hoge piepende geluiden. Het is moeder meerkoet met haar jongen. Het is net voedertijd, dus we blijven even staan om te kijken.

-Meerkoet met meerkoetjes.-

We blijven heel lang uitzicht houden op het Muiderslot. Als we nog dichterbij zijn, zien we een stenen gemetselde wal met een torentje erop: De Stenen Beer.

De beer is een dam in de vestinggracht die het zoute Zuiderzeewater van het zoete water in de gracht moest scheiden. Deze is uniek omdat deze beer hol is en een gang met schietgaten bevat van waaruit een inundatiesluis (sluis die bedoeld is om er land mee onder water te zetten) kon worden opengezet.

Nu is de Stenen Beer in gebruik als waterinlaat naar de Naardertrekvaart. Er staan twee automatische stuwen en een waterpomp in de beer.

Langs het IJmeer

De zwaluwen vliegen niet alleen om het kasteel, maar ook laag over land. Het stikt van de dansmuggen langs de dijk dus genoeg te eten voor de zwaluwen.

-Langs de dijk met zicht op het IJmeer.-

In het IJmeer zien we krooneenden zwemmen en we zien Forteiland Pampus in de verte. Als we verder lopen, komen we langs een tankversperring. Deze werd aangelegd in de mobilisatieperiode 1939-1940 en was bedoeld om pantservoertuigen tegen te houden.

-Tankversperring.-

Ook hier komen we een kudde koeien tegen en moeten we even van het pad af, omdat ze heerlijk eigenwijs op ons pad blijven staan.

-De dijk met verderop de koeien.-

We lopen verder langs het IJmeer totdat we bij een hek komen met een overstapje. Je kunt hier de weg verder vervolgen naar Muiderberg en weer terug naar Muiden, maar dat is te lang voor dit ommetje. Na dit hek slaan wij rechtsaf de Noordpolderweg op.

-Het hek met overstapje.-

Als we over het hek zijn geklommen zien we een strandje. Voordat we onze weg vervolgen lopen we naar beneden om foto’s te maken van het strandje en even naar de krooneenden te kijken.

-Het strandje! Rechts zie je Almere.-

De Noordpolderweg

We verwachten dat de Noordpolderweg een saaie weg is waar auto’s rijden, maar het is een verrassend leuk stuk. Er rijden nauwelijks auto’s en de weg is omzoomd met wilde bloemen. Af en toe passeren we een mooie boerderij.

-Een prachtige plek om te wonen.-

Vanaf de Noordpolderweg hebben we uitzicht op de weilanden en natuurlijk het Muiderslot. In de sloot en aan de kant zien we eenden met pulletjes.

-Moedereend met haar pulletjes.-

Aan het einde van de Noordpolderweg lopen wij naar rechts terug richting keuzepunt 17. Als je zin hebt in een ijsje kun je er ook voor kiezen om eerst een stukje naar links te lopen. Bij de Koeienkade kun je boerenijs kopen.

-Het Gemaal van Muiden is tegenwoordig een vergaderlocatie.-

Muiderslot

Voordat we het weten zijn we weer terug bij Muiden en pakken we de blauwe route weer op. We wandelen over de vestingwallen langs het water richting het Muiderslot. Op het kleine stukje land aan het water was vroeger een schietbaan. De soldaten mikten op schietschijven die bij het Muiderslot stonden. Er waren twee van die schietbanen waardoor ze het schieten van verschillende afstanden konden oefenen.

-Langs de vestingwallen.-

Wij lopen de vestingwallen op en af en voordat we het weten zijn we bij het Muiderslot. Je kunt de blauwe route blijven volgen of een kaartje kopen en het kasteel en de kasteeltuinen bezoeken. Bekijk hier de toegangsprijzen van het Muiderslot. Wij kopen een kaartje en verlengen daarmee onze route.

-Het Muiderslot vanaf de andere kant.-

Het Muiderslot is een vierkante waterburcht. Op iedere hoek van het kasteel staat een ronde toren en binnen de muren staat een groot gebouw met trapgevels. Het Muiderslot is de oudste waterburcht van Nederland. Het werd rond 1280 gebouwd door graaf Floris V.

De slotgracht om het kasteel heen, was handig bij de verdediging. Als de vijand er aan kwam, trok men de ophaalbrug omhoog en kon niemand door de slotgracht heen.

Tegenwoordig is er een Rijksmuseum gevestigd in het slot. Veel van de inrichting dateert uit de 17e eeuw, maar is er pas later neergezet

-Aan de ene kant kun je kijken naar het water en aan de andere kant naar het Muiderslot.-

Na de kassa lopen we naar links langs fruitbomen met picknickbanken, dat moeten we onthouden voor volgend jaar als de bomen in bloei staan.

Aan de andere kant hebben we uitzicht op de haven van Muiden.

-Uitzicht op de haven.-

We wandelen langs het Waterschild Paviljoen. Je kunt er te weten komen wat voor rol het water speelde voor de bewoners van het kasteel. Al ruim zeven eeuwen moet het Muiderslot zich verdedigen tegen het vijandige water. Maar het water werd ook gebruikt voor de verdediging van het Muiderslot en de stad Amsterdam.

-Ook binnen is er van alles te beleven.-

Na ons rondje om het kasteel brengen we een bezoek aan de kasteeltuin. Binnen vinden we het te druk.

In de 17e eeuw liet schrijver en dichter P.C. Hooft prachtige tuinen en boomgaarden aanleggen rond het kasteel. Een mooie tuin verhoogde status van de kasteelheer. De tuinen zijn aangelegd in de stijl van het Hollands classisme met rechthoekige vormen en een zuivere symmetrie.

-Een berceau.-

De beukenhagen aan beide kanten van het pad zijn aan de bovenkant met elkaar verbonden en vormen zo een loofgang of berceau. In de 17e eeuw was het voor gegoede dames mode om er zo blank mogelijk uit te zien. In de berceau konden ze in de schaduw blijven wandelen en door de “ramen” in de haag de tuinen bewonderen.

-De tuin is prachtig en in juni staat er van alles in bloei.-

Net voordat we weer de blauwe pijlen route willen vervolgen ontdekken we een miniatuur van het kasteel. Daar willen we natuurlijk ook een foto van.

-Ik zie dubbel.-

Muiden

We verlaten het Muiderslot en volgen de blauwe route langs het water. We passeren prachtige huizen en boten.

-Een mooi straatje in Muiden.-

-Nog één keertje kijken we achterom naar het kasteel.-

Muiden is een gezellige stad met leuke cafés en restaurants. Je kunt er heerlijk op een terras zitten om bootjes te kijken. We genieten er van een heerlijke lunch en vervolgen daarna onze weg en wandelen over de Sluisstraat langs de Groote Zeesluis.

Omstreeks 1674 is in Muiden een sluis gebouwd om overstromingen vanuit de Zuiderzee tegen te gaan.De sluis wordt nu voornamelijk gebruikt voor de pleziervaart.

-de Groote Zeesluis.-

Nadat we een tijdje naar de boten hebben gekeken, vervolgen we onze weg en komen uit bij een mooi groen park. We lopen bij de Singelgracht langs woonboten en zien een fuut met jongen op haar/zijn rug. In de bomen ontdekken we een halsbandparkiet.

-Doorkijkje naar de woonboten.-

-De fuut met jongen op haar/zijn rug.-

We zijn bijna aan het einde gekomen van de wandeling. We lopen door het Fermanplantsoen over een bruggetje met nog een sluisje.

-Bruggetje in het Fermanplantsoen.-

Als we het park verlaten wandelen we een stukje richting de snelweg. We staan immers direct naast de snelweg geparkeerd. We steken de Spieringbrug over en lopen via een trap naar beneden.

-De wandeling eindigt bij dit wandelpad langs het water en de vesting.-

We lopen langs restaurant Fort H en nog een stukje langs het water terug naar de parkeerplaats.

Extra info

-Daar wil je toch wonen?-

Afstand: 8,84 km

Link naar de route:Vestinggrachtroute (blauw)

Deze route is 3 kilometer, maar wij maakten de route ietsje langer door een uitstapje te maken door de Noordpolder en het Muiderslot. Door deze toevoeging wordt de route 8,84 kilometer. De GPX van deze route kun je vinden op de website van Wesphil Wandelt.

Wij parkeerden gratis bij Parkeerplaats P2: Mariahoeveweg, Muiden.

De route start bij wandelkeuzepunt 10. Volg de blauwe pijlen langs de volgende wandelkeuzepunten: 15, 16 en 17.

Indien gewenst maak je bij wandelkeuzepunt 17 een uitstapje door de Noordpolder. Volg hiervoor de groene pijlen de brug over en ga links de grasdijk op en gebruik het overstapje om over het hek te klimmen. Je volgt de groene pijlen langs het Muiderslot en het IJmeer totdat je uitkomt bij een hek. Daar moet je rechtsaf van de dijk af richting de

Noordpolderweg. Deze weg loop je uit totdat je weer terug bent bij de brug. Wandel de brug over naar rechts en pak daar de blauwe route weer op.

Volg dan wandelkeuzepunten: 17, 18, 19, 14, 13, 11 en weer terug naar 10. Tussen wandelkeuzepunten: 17 en 18 kun je een bezoek brengen aan het Muiderslot.

-Halsbandparkiet.-

Entree Muiderslot gratis met een museumkaart, € 17,50 voor volwassenen en €10 voor kinderen van 4 t/m 11 jaar. Meer informatie vind je op dewebsite van het Muiderslot.

Meer wandelen in Noord-Holland:

www.wandelnetwerknoordholland.nl

• QR codeOm deze route in de app te zetten: scan vanuit de app de QR code of voer het routenummer 197367 in.
  • 3.01 km
  • Gesloten routeGesloten route
  • Binnenkort gesloten routeBinnenkort gesloten route
  • MeldingenMeldingen
  • KeuzepuntKeuzepunt
  • Startpunt met informatiebordStartpunt
  • EenrichtingstrajectEenrichtingstraject
Startpunt Muiden

Naar

Toon aanrijroute
Scroll onderstaande tabel horizontaal om meer te zien