Spring naar inhoud

Wandelen door de polder en langs de molens bij opmeer

Onverhard pad (deels) Verboden voor honden

Beoordeel deze route

Rondje Lage Hoek (paars) vanaf startpunt Spanbroek-Opmeer (km)

Kijk voor meer wandelverhalen op Westphil Wandelt.

Op zoek naar het startpunt

Op een mooie zaterdagochtend rijden we naar Spanbroek in het prachtige West-Friesland om daar een ommetje te gaan wandelen. We zijn gewend dat er bij ieder wandelstartpunt parkeergelegenheid is met een informatiebord van Wandelnetwerk Noord-Holland. Maar dit keer zien we het bord niet meteen staan. Verbaasd kijken we om ons heen als onze navigatie aangeeft dat de bestemming is bereikt. Gelukkig kun je in de omliggende straten makkelijk je auto parkeren en is het startpunt zo gevonden.

- Een meerkoet op een nest. -

Een goed begin

De route begint goed. We wandelen door een hekje over een grindpad langs het water: de Wijzend. We zien gelijk twee aanlegsteigers, die natuurlijk op de foto moeten. Als we klaar zijn met fotograferen kunnen we eindelijk aan de wandeling beginnen. Al staan we verderop alweer stil om door de verrekijker te kijken of de scholeksters die in het veld staan kleintjes hebben. Wat niet het geval is.

- Altijd leuk, steigers en spiegelend water. -

Het is een prachtig paadje omzoomd met fluitenkruid en raapzaad. In het water zwemmen er eenden en een fuut voorbij. Wij kijken goed of er pulletjes rondzwemmen en of de fuut  jonkies op zijn/haar rug heeft.

- De fuut zonder babies. -

Ondanks dat dit niet het geval is genieten we volop van de omgeving. We horen een grutto hoog in de lucht en zien er ook eentje verderop in het veld staan.

Aan het einde van het pad staat een molen, maar vlak voor de molen slaan we rechtsaf.

1a.Ommetje maart 2024 - Melkbussen // img_2164.jpeg (299 K)

- We wandelen niet langs deze molen, maar zien hem in de verte. -

De wipbrug over de Wijzend

We wandelen verder langs het water richting de Wipbrug waar we natuurlijk een foto van maken.

De meeste wipbruggen zijn uit het West-Friese landschap verdwenen. Gelukkig is deze schilderachtige wipbrug bewaard gebleven. De eerste wipbrug is gebouwd in 1591, toen een oude overtoom werd vervangen door een sluis met wipbrug.

De brug verwierf enkele jaren geleden landelijke bekendheid vanwege een reclamespot voor “Snelle Jelle”. In het spotje manoeuvreerden twee wielrenners in vliegende vaart over de Wipbrug.

- Verderop zien we de Wipbrug. -

De Lage Hoek

We wandelen verder langs de verharde weg. We komen alleen nog maar langs landelijke wegen waar ook auto’s en fietsen mogen rijden, maar het is er opvallend rustig. We lopen langs natuurgebied de Lage Hoek. Velden vol bloemen en kruiden met af en toe een paar weidevogels. Vlakbij het eerste hek zitten twee zwanen op een nest. Eigenlijk wil ik bij het hek even door mijn verrekijker kijken, maar besluit de zwanen met rust te laten.

1a.Ommetje maart 2024 - Melkbussen // img_2164.jpeg (299 K)

- Zwanen op een nest kun je beter niet verstoren. -

We zien een scholekster broeden en meerkoeten op nesten zitten. Ook worden we getrakteerd op een kikkerconcert. Even verderop is een man van zijn fiets afgestapt om wat foto’s te maken van de weidevogels. Ik verbaas me er over dat zijn dure elektrische fiets niet op slot staat, maar dat kan kennelijk gewoon in West-Friesland.

- We komen genoeg hekken tegen om op te hangen. -

De man gebaart naar ons dat we moeten komen. Als we bij hem zijn zien we drie grutto’s met hun kroost door het hoge gras lopen. Schattig gezicht. Ze zijn net iets te ver voor de foto, maar door de verrekijker kan ik ze goed bekijken.

1a.Ommetje maart 2024 - Melkbussen // img_2164.jpeg (299 K)

- Als je goed kijkt zie je de kleine grutto's in het gras. -

We zijn weer erg traag vandaag

- Zo zie je niet dat er zoveel te zien is langs deze weg. -

Er wordt niet veel gewandeld, het is meer slenteren. We zien overal wel wat. Als we ons los weten te scheuren van de grutto’s komen we langs een weide met schapen en lammetjes. Wij zijn dol op het jonge spul en daarom gek op de lente. Ook verderop zien we weer een grutto zitten tussen de boterbloemen.

- Een grutto tussen de boterbloemen. -

Af en toe zien we ook een tureluur, maar het is niet gelukt er eentje te fotograferen.

- Lammetjes. -

Dit ommetje is zeker ook een aanrader om te wandelen als de bollenvelden in bloei staan. Verderop zien we nog velden met rode en gele tulpen. De velden, die wat dichter langs de weg liggen zijn al gekopt.

1a.Ommetje maart 2024 - Melkbussen // img_2164.jpeg (299 K)

- Deze waren al gekopt, maar er waren een paar vergeten. -

Boven ons hoofd horen we dat de scholeksters en grutto’s in rep en roer zijn. Er vliegt een kiekendief en die moet natuurlijk weggejaagd worden.

- De kiekendief. -

Het is een magnifiek gezicht, die prachtige grote roofvogel, maar ik hoop dat hij de kleine grutto’s niet te pakken krijgt anders hebben we alleen nog maar een fotootje van het gruttootje als aandenken.

- Een mooie boerderij omringt door water. -

Molen De Vier Winden

Al van verre zien we ‘Molen De Vier Winden’. De molen spiegelt mooi in het water en dat is altijd leuk voor de foto. Het is een poldermolen, die in 1891 gebouwd is voor bemaling van de polder ‘De Lage Hoek’.

- Molen De Vier Winden. -

De molen is tot 1943 in werking geweest maar het naast de molen gebouwde elektrische vijzelgemaal heeft de maalfunctie overgenomen. De Molen De Vier Winden is nog steeds maalvaardig en bij grote wateroverlast wordt samen met het gemaal de waterstand van de polder op peil gehouden.

- De molen vanuit de lucht. -

De molen is te bezichtigen op “Nationale Molen- & Gemalendag”. Dat dit jaar op 11 en 12 mei plaatsvindt en op “Open Monumentendag” op 14 en 15 september.

We gaan even op het bankje bij de molen zitten om wat te eten en te drinken. Adriaan stuurt ook de drone de lucht in. Vanaf boven is de molen en het landschap ook prachtig en zien we alweer bloeiende tulpenvelden. Wij lopen dit rondje op 4 mei en kunnen natuurlijk niet garanderen dat de tulpen er later nog staan.

1a.Ommetje maart 2024 - Melkbussen // img_2164.jpeg (299 K)

- Verderop komen we langs deze boerderij en sloot vol kikkers. -

Als we verder lopen horen we weer heel veel kikkers kwaken. Als we op onderzoek uitgaan zien we een sloot vol kikkers. Zoveel heb ik er nog nooit bij elkaar gezien. Zo’n leuk gezicht en ook erg leuk om te horen. Ik zeg tegen Adriaan: “Het is maar goed dat hier geen ooievaars zitten. Dan zou hij wegvliegen met zijn snavel vol kikkers.”

- Heb je ooit zoveel kikkers bij elkaar gezien? -

We lopen verder langs het water en maken foto’s van de huizen aan de overkant en een paar mooie boten. Ook komen we langs een kruispunt waar het voor ons even niet duidelijk is waar we heen moeten, maar dat komt vast omdat wij helemaal links van de weg langs het water wandelen. We moeten gewoon rechtdoor de weg vervolgen. Eigenlijk is het een hele makkelijke wandelroute.

1a.Ommetje maart 2024 - Melkbussen // img_2164.jpeg (299 K)

- Dit mannetje zoekt een vrouwtje en daarom blaast hij zijn wangen op. -

De weg naar Hoogwoud

We wandelen langs een fiets/wandelbrug en slaan daar rechtsaf richting Hoogwoud. In de verte zien we een mooi huis, dat natuurlijk ook op de foto moet.

- Wat een mooie plek om te wonen. -

We speuren de sloot af naar jong spul. We hebben nog helemaal geen pulletjes gezien en dat is best vreemd na zo’n hele route langs het water. Daarom loop ik zigzaggend langs de weg om beide sloten te bekijken. Verderop hebben we geluk! We zien een meerkoetnestje én er komt ook eindelijk een moeder eend aanzwemmen met een hele reeks pulletje achter zich aan.

- De jonge meerkoetjes zijn mooi van lelijkheid. -

- Moedereend met pullen. -

En vlak voordat we langs het bedrijventerrein van Hoogwoud wandelen zien we een haas huppelen door het gras. Die misten we nog. Abrupt is het afgelopen met de natuur als we langs de loodsen van het bedrijventerrein komen. Achter de loodsen ontdekken we nog een veld pioenrozen in de knop, maar verder is er niet veel meer te zien.

- De haas gaat er als een haasje vandoor. -

Molen de Lastdrager

Aan het einde van de straat moeten we naar rechts, maar we zien een molen en nemen even een momentje om de molen op de foto te zetten. We raken aan de praat met de molenaar en een paar vrijwilligers die hard aan het werk zijn. We worden uitgenodigd om even binnen te komen kijken in de molen.

- Korenmolen De Lastdrager. -

Korenmolen De Lastdrager, gebouwd in de 17e eeuw, is een achtkantige molen van het type Grondzeiler. Uit onderzoek is gebleken dat het achtkant stamt uit 1522 en waarschijnlijk het oudste achtkant van Nederland is.

De molen is te bezoeken op zaterdag, maar ook op afspraak. Je kunt er allerlei soorten meel kopen.

1a.Ommetje maart 2024 - Melkbussen // img_2164.jpeg (299 K)

- Een groot deel van de molen is vervangen door nieuwe onderdelen. De oude balken worden gestut door nieuwe. -

In juni wordt er gevierd dat de molen vijf jaar weer in bedrijf is. In het weekend van 15 en 16 juni wordt er een fietstocht georganiseerd langs acht molens in de buurt. De zeilen van de molens worden op Hemelvaartsdag beschilderd door kinderen uit de buurt. Deze kleurige zeilen worden geplaatst op de molens en zijn tijdens de fietstocht te bewonderen.

Bij de molen staat een picknick tafel en daar eten we onze meegebrachte broodjes op.

Terug naar de auto

We volgen nu braaf de paarse pijlen terug naar de auto. We wandelen langs huizen en mooie tuinen, maar verder valt er niet meer zoveel te zien. Dat geeft niet, want we hebben al zoveel getreuzeld dat we nu even door kunnen wandelen.

1a.Ommetje maart 2024 - Melkbussen // img_2164.jpeg (299 K)

- Nog een mooie boerderij, die we eerder tegenkwamen. We hebben van het laatste stuk geen fotos meer gemaakt. -

We komen nog langs een mooie vijver met een bankje en als we bijna bij de auto zijn wandelen we langs Zuivelboerderij Plexat. Je kunt daar in een ‘doe het zelf’ winketje zuivel kopen. Wij lopen naar binnen voor ijs, maar vinden de bekers een beetje aan de grote kant.

- Nog even zitten bij de vijver. -

Voor wie nog niet uitgewandeld is: als je rechtdoor de Pade blijft volgen, die overgaat in de Hertog Willemweg dan kom je op de kruising met de Spanbroekerweg langs het mooie raadhuis van Spanbroek. Deze is gebouwd in 1598 en is hiermee een van de oudste raadhuizen van West-Friesland.

We hadden deze hele route ook kunnen fietsen, op het eerste paadje na, maar dan hadden we vast niet zoveel kunnen zien en door alle regen van de afgelopen tijd is het ook wel fijn om over asfalt te lopen.

Extra info

- Acrobaathark voor het mechanisch aanharken van grasgewassen. -

Afstand: 8,33 km

Link naar de route: Rondje Lage Hoek (paars) vanaf startpunt Spanbroek- Opmeer

Wij parkeerden in de Van Roozendaalstraat, 1715 EL in Spanbroek. Bij het startpunt is geen parkeerplaats, maar in de omliggende straten kun je makkelijk parkeren.

De route start bij wandelkeuzepunt 79 volg de paarse pijlen naar de volgende wandelkeuzepunten: 75, 74, 71, 38, 42, 39, 76 en weer terug naar 79. Bij wandelkeuzepunt 39 staat een pijl, die rechtdoor en linksaf aangeeft. Ga daar rechtdoor. Op de hoek Koekoesbloemweg/Pade ontbreekt een paarse pijl, daar staat alleen een Oranje. Daar ga je ook rechtdoor. Dit is al doorgegeven aan het Routebureau. Kom je onderweg een beschadigd routebordje tegen, een obstakel of ontbreekt er ergens een paaltje?

Meld dit dan via meldpuntroutes.

Meer wandelen in Noord-Holland:
www.wandelnetwerknoordholland.nl

• QR codeOm deze route in de app te zetten: scan vanuit de app de QR code of voer het routenummer 212555 in.
  • 8.33 km
  • Gesloten routeGesloten route
  • Binnenkort gesloten routeBinnenkort gesloten route
  • MeldingenMeldingen
  • KeuzepuntKeuzepunt
  • Startpunt met informatiebordStartpunt
  • EenrichtingstrajectEenrichtingstraject
Startpunt Spanbroek - Opmeer

Naar

Toon aanrijroute
Scroll onderstaande tabel horizontaal om meer te zien